Boiling Frog Syndrome

Katak sangat mirip dengan manusia dalam kuasa penyesuaian dengan keadaan.

Apabila anda meletakkan katak dalam bekas air dan mula memanas air. Apabila suhu air meningkat, katak dapat menyesuaikan suhu badannya dengan sewajarnya.

Katak terus menyesuaikan diri dengan peningkatan suhu.

Apabila air hampir mencapai titik didih, katak tidak dapat menyesuaikan lagi. Pada ketika itu katak memutuskan untuk melompat keluar.

Katak cuba melompat tetapi tidak mampu melakukannya, kerana ia kehilangan semua kekuatannya dalam menyesuaikan dengan suhu air. Tidak lama lagi katak mati.

Apa yang membunuh katak?

Ramai daripada kita akan mengatakan air mendidih.

Tetapi yang benar adalah apa yang membunuh katak adalah ketidakupayaan sendiri untuk membuat keputusan apabila ia terpaksa melompat keluar.

Kita semua perlu menyesuaikan diri dengan orang dan situasi, tetapi kita perlu memastikan apabila kita perlu menyesuaikan diri dan ketika kita perlu menghadapinya.

Sindrom katak dalam air, boleh timbul dalam situasi yang lain, lebih serius, sepanjang hidup kita di mana kita dengan sengaja mengabaikan situasi yang semakin berbahaya, memberitahu diri kita bahawa kita akan melakukan sesuatu tentangnya “tidak lama lagi”.

Ada kalanya kita perlu menghadapi keadaan dan mengambil tindakan yang sesuai. Jika kita membenarkan orang untuk mengeksploitasi kita secara fizikal, emosi atau kewangan, mereka akan terus berbuat demikian.

Kita perlu membuat keputusan untuk melompat.

Alasan utama yang kita masuk ke dalam situasi ini adalah “Penafian”, kita berdegil memilih untuk kekal dalam keadaan yang sama dan terjebak dalam keadaan yang semakin buruk dan tidak melakukan apa-apa tentang hal itu sehingga kita mendapati diri kita pada akhir mati sengsara.

Jangan seperti katak mendidih.

Kita mesti lebih bijak daripada katak.

Ambil langkah dari semasa ke semasa dan ambil situasi di dalam hidup anda seperti kesihatan, hubungan anda, kerjaya atau pekerjaan anda, perniagaan anda dan pelaburan anda.

Lakukan ini dengan kerap.

“Kita melompat ketika kita masih mempunyai kekuatan”

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.